ZumbAnett
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Men
 
Facebook
 
Mariah Carey Linkek
 
Japn linkek s rdekessgek
 
Nyugati szoksok keleti kntsben
Nyugati szoksok keleti kntsben : Nyugati szoksok keleti kntsben

Nyugati szoksok keleti kntsben

Netti-Zmo  2006.05.06. 20:23

A cm magrt beszl

Hogyan frnek ssze a klnbz vallsok Japnban?

 

A tvol-keleti orszgok hallatn mindenki egybl a buddhizmusra gondol, Japnban azonban egyszerre tbb valls is kpes volt illetve kpes a mai napig is letben maradni. A japnok teht a sintoizmus, a buddhizmus s a keresztnysg „tanai” szerint lik mindennapjaikat.

Egy 1993-as adat szerint a szigetorszgban 117 milli sintoista, 90 milli buddhista, 1,5 milli keresztny s 11 milli egyb valls ember lt (Sahoko Kaji, 1993). A szmokat sszeadva, tbb mint a japn lakossg ktszerest kapjuk, mindez azrt van gy, mert a japnok egyszerre tbb vallst is gyakorolnak.

Sintoizmus:

A legsibb valls Japnban a sint, vagyis az "istenek tja". A japnok ma is elszeretettel ltogatjk a szentlyeket, klnsen jvkor, hogy j szerencsrt s egszsgrt imdkozhassanak valamint, hogy megszabaduljanak az elmlt v sszes hibjtl s bntl.

Senki nem vallja magt csak sintoistnak, vagy csak buddhistnak, mivel a sintoizmus egyik f tana a ngy kzl az, hogy „nincs olyan tants, amely elutastan a tbbi vallst”. Taln egyszerbb gy megrtetni a sintoizmus lnyegt, ha elmondom, mi hinyzik belle:

  • Nincs alapt, nem ismer olyan szemlyt, aki elkezdte „hirdetni”.
  • Nincsenek szentiratok, szentknyvek, mint pldul a Biblia vagy a Korn.
  • A sint gyakorli az ltaluk kivlasztott kamit (istent) gy tisztelik, ahogy a szvk diktlja.

A sint az let fontosabb esemnyeihez szorosan kapcsoldik, mint pldul a szlets vagy az eskv. Ez a valls szinte teljesen beleolvad a japn mindennapokba a szoksokon s hagyomnyokon keresztl. A sintoizmust nem tanulja az ember, hanem egyszeren rragad a csald tbbi tagjtl, azonban a legtbb japn mg lete vgn is kpes apr hibkat ejteni az egyes szertartsokon.

 Japnban klns jelentssggel br a tisztasg. A sint szentlyekbe csak tkletesen tisztn, alaposan kibltett szjjal lphetnk be, erre a clra a templomok eltt kln „mosdkat” alaktottak ki, mivel a szellemek az igazi tisztasgot vrjk el.

Ez a valls leginkbb abban segt, hogy elkerljk a gonosz erk hatsait, azonban kzponti szerepet jtszik a termszettel polt kapcsolat is, mivel a legtbb kami a termszet egyes alakjaiban jelenik meg (Szaku Magazin 2004. jnius).

 

Buddhizmus:

Eleinte csak a sint valls lt Japnban, majd 562-ben Kimmei csszr ttrt a buddhizmusra, mert gy vlte, hogy a pestisjrvnyt a kamik, azaz a sint szellemek kldtk az orszgra.

A buddhista szertartselemek leginkbb a temetseken jelennek meg. A bcsztats utn a hamvakat tartalmaz urnt ltalban az sk mell temetik a csaldi parcelln. Ezek a szertartsok szinte csillagszati sszegeket rnek el, ezrt egyre tbb japn szeretne ttrni a hagyomnyos temetkezsrl a takarkosabb s kevsb formlis temetsre. „Az elmlt 12 vben tbb mint 1400 olyan temetsre kapott megbzst egy cg, ahol a hamvakat a hegyekben vagy a tengeren szrtk szt - ksznhet annak a terjedben lv nzetnek, miszerint a srok rtkes terleteket rabolnak el a termszettl. Msok egy klnleges temetkezsi mdot vlasztanak - a hamvakbl egy teskanlnyit eljuttatnak az Egyeslt llamokba, ahol kijuttatjk a vilgrbe a mholdak fellvsekor. A szakmabeliek gy vlik, a nem hagyomnyos temetkezsi mdok npszersge tovbb fog nni.” (VOA News, 2003. oktber)

 

Sokan vidm zenvel, lnk szn virgokkal s kevesebb gyszolval tartjk a temetst.

Ezek a modernebb stlus temetkezsi szoksok haznkban s az egsz vilgban egyre elterjedtebbek, br vlemnyem szerint a hagyomnyos szertartson az emberek jobban trzik a fjdalmat, amit az illet elvesztse okoz. Az jabb formi, pedig a krlmnyekhez kpest „oldottabb” hangulatot teremtenek s megknnytik a szomor esemny feldolgozst.

Rgebben a japn frfiak a temetseken valamint a klnbz szertartsokon kivtel nlkl kimonban jelentek meg, ma mr sokkal knyelmesebbnek, otthonosabbnak s persze divatosabbnak tartjk a fekete ltny viselst. A szentlybe lpskor - akrcsak a japn laksokba - ktelez a cip levtele, gy igen nagy gondban vannak az „ltnys japnok”, ha nem rjk bele a cipbe a nevket, ugyanis knnyen sszecserlhetik, mivel szinte ugyanolyan mindegyik. s ht senki „nem jr szvesen ugyanabban a cipben”.

Az jv nemcsak a sint vallsban kap szerepet, hanem a buddhistk krben is, ugyanis a buddhizmus szerint az embernek 108 vilgi vgya van, ezrt a harangokat lass temben egymsutn 108-szor kongatjk meg a bnk elfeledse vgett.

A kamakurai Nagy Buddht vente megltogatjk a hvk, amolyan zarndokhelynek tekintik, s nem utolssorban turistaltvnyossg is.

 

Keresztnysg:

A japnok alig tbb mint 1%-a keresztny. A nyugati vallssal elszr 1550-ben tallkoztak, amikor a portugl misszionrius, a jezsuita Xavri Ferenc trteni kezdett a Felkel Nap Orszgban. Alig harminc v alatt, mintegy 120000 japn trt t az j hitre. 1640-ben, a keresztnysg betiltsa utn a hvk knytelenek voltak rejtz keresztnyknt lni. A Msodik Vilghbor utn a keresztnyek szma jelentsen megntt. Mra ez a fejlds lelassult s kb. msfl milli japn gyakorolja ezt a vallst. (japan-guide.com, 2002)

Azonban nem kell ahhoz hvnek lennik, hogy tvegyenek egyes szoksokat Nyugatrl. Termszetesen a valls sem maradhatott ki a sorbl, amikor Japn behozta az orszgba a nyugati hagyomnyokat, a divatot, tkezsi szoksokat, az ltzkdst s mg sorolhatnm, hogy mi mindent. A szigetorszg lakiban rettent nagy a lelkeseds, gy van ez a Biblia tanulmnyozsval is, ha valamibe belekezdenek, szinte biztos, hogy azt meglep precizitssal teszik, s nem hagyjk flbe, ha esetleg nem a kedvkre val.

A japnok krben igen kzkedveltek a keresztny nnepek, mint pldul a Karcsony.

Egy ismersm abban a szerencss helyzetben volt, hogy a karcsonyt Japnban tlthette. Elmeslte, hogy ilyenkor a legtbb kirakat zld, piros s arany sznekben pompzik, akrcsak itthon. A legnagyobb meglepetst viszont az okozta neki, amikor az egyik vilghr divatcg kirakatban egy keresztre fesztett mikulst ltott. Krlbell tz percig llhatott ott, mire sikerlt maghoz trnie a megrzkdtatsbl. Hihetetlen, hogy az elbb emltett precizits erre mr nem terjed ki!

Br a Karcsony nem nemzeti nnep a japnoknl, mgis egyre tbben adnak apr ajndkot a bartoknak, vagy a csaldtagoknak s folyamatosan n azok szma is, akik az nnep tiszteletre karcsonyft lltanak, s nyugatiasan feldsztik laksukat. Az apr babadszek s dessgek mellett a msik legkedveltebb dsztelem, az elmaradhatatlan origami.

A japn lakossg 73%-a kszt gy nevezett karcsonyi tortt, ami keleti msa egy habos epertortnak. A pulyka meglepen nem npszer nluk, pedig azt hihetnnk, hogy az nnep teljessghez mg ezt is kpesek lettek volna tvenni az USA-bl. (japan-guide.com, 2002).

 

A japnok msik kedvenc „nyugati” nnepe a Valentin nap. Februr 14-n a lnyok s hlgyek csokoldt ajndkoznak a frfiaknak. Kln finomsg dukl annak, aki igazn tetszik az illetnek, s ltalban ignytelen s nem tl dekoratv csomagols dessg jr annak, akit nem klnsebben kedvelnek, csupn ktelessgbl lepik meg ket (giri-choco). Egy hnappal ksbb, mrcius 14-n a csokoldgyrosok ismtelten magas bevtelre szmthatnak, ugyanis ezen a napon a frfiak viszonozzk a gesztust. Ilyenkor az ajndkba sznt csokold fehr, ezrt is nevezik ezt az nnepet „Fehr napnak”. Termszetesen Japnban is kialakult azoknak a klubja, akik ki nem llhatjk ezt az nnepet, mivel gy gondoljk, hogy a partner nemcsak ilyenkor rdemel figyelmet, hanem az v minden napjn.

Eskv, hzas let japn mdra

A fentiekben mr emltettem, hogy a sintoizmus letnk kt fontos esemnyn van jelen, az egyik a szlets, a msik pedig az eskv. Br a japn fiatalok nagy rsze mg mindig a tradicionlis sint szertartst rszesti elnyben, igen magas a szma azoknak is, akik lecserlik a kimont s hfehr, abroncsos ruhban lejtenek vgig a templomban, mely lehet sint vagy keresztny egyarnt.

Japnban nem is kell megkeresztelkedni ahhoz, hogy keresztny eskvnk lehessen, mivel a sintoizmus nem tiltja ms vallsok gyakorlst (lsd sintoizmus bekezdsnl). Ezeken a szertartsokon csak a szk csaldi kr van jelen. A ceremnia utn megrkeznek a vendgek is, hogy gratulljanak az ifj prnak s rszt vegyenek az nnepsgen. Krlbell 20-200 vendget hvnak meg erre az sszejvetelre, kztk csaldtagokat, bartokat, munkatrsakat s fnkket. A vendgek gyakran mondanak kszntt az ifj pr tiszteletre, egyesek pedig mikrofont ragadnak s elneklik a pr kedvenc dalt. A japnok ebben klnsen gyakorlottak, hiszen a szigetorszgbl szrmazik a karaoke! A szertarts ideje alatt a menyasszony s a vlegny tbbszr tltzik. A menyasszony az j ruhval azt is jelzi, hogy csaldot vltott. A felesgnek nemcsak frjnek, hanem annak szleinek s engedelmeskednie kell.

Ma mr a keresztny eskvk is igen npszerek, minden ugyangy zajlik, mint Nyugaton: a gyrt felhzzk egyms ujjra, fogadalmat tesznek a jelenlvk eltt (de nem Isten eltt), majd nsztra mennek a ceremnia utn.

Japnban szletett is egy j kifejezs, a „Narita rikon”, ami annyit jelent, hogy az ifj pr, a nszt utn hazarve a Narita repltrre, gy dnt, hogy inkbb elvlnak, mivel kibrndultak frissen szerzett prjukbl.

Az tlagos japn frfi 30 ves kora utn kt hzassgot, az tlagos japn n pedig 27 vesen. Ez 1950 krl 26 illetve 23 v volt, azta folyamatosan toldik az idsebb kor fel. (Szaku Magazin 2002)

A fiatalok gyerekkoruk ta alaposan el vannak knyeztetve, mindent megkapnak s a hzassgig egytt lnek a szlkkel. Azonban az eskv utn hirtelen szakad rjuk a nagy nllsg, melynek ksznheten egyre kevesebben lpnek frigyre a knyelmes let utn. gy gondoljk, hogy teljes letet hzassg nlkl is lehet lni a szlk tmogatsval, gy lassan elregedik a japn trsadalom.

Ma mr a fiatalok viszonylag szerencss helyzetben vannak, hiszen egyre inkbb elfogadottabb, hogy sajt maguk vlasztjk ki a leend hzastrsat. Nem volt ez mindig gy. Hol vannak mr azok az idk, amikor a szlk dntttek arrl, ki legyen csemetjk felesge, illetve frje? Persze k mindezt azrt tettk, mert meg voltak gyzdve arrl, hogy sokkal jobban tudjk, mi is kell a gyerekknek. gy gondoltk, elbb-utbb gyis „megszereti” egymst a fiatal pr, hiszen velk is ez trtnt. Ez a ksei szeretet azonban semmikpp nem a szerelmen alapult, sokkal inkbb a megszokson. Sok japn hzaspr sosem tapasztalta meg, milyen is valakit szvbl, szenvedllyel szeretni. Elfogadtk a tnyt, hogy nekik gy a legjobb, az letk ilyen formban teljes s tkletes, hiszen az egyms irnti tisztelet s megbecsls elegend egy hzassgban, „amg a hall el nem vlaszt”. Ezek a megszervezett hzassgok fknt a 17. szzad krnykn, az elkel csaldok krben volt elterjedt. Kln szakma is ltezett - s ltezik is a mai napig-, ami a fiatalok sszeismertetsvel foglalkozott. Gondosan leellenriztk a kt csaldot, hogy sszeillenek-e, megfelel-e a trsadalmi htterk, s ha mindennel meg voltak elgedve, akkor elkezddhetett az eskv megszervezse s annak leveznylse. A rosszabb sorban lk kztt gyakran kttettek szerelmi frigyek. Manapsg persze lazulnak a hagyomnyok. A fiatalok az els tallkozs eltt vagy utn gy dnthetnek, nem ktnek a jellttel hzassgot. A szlk maximum megszervezik a tallkozt, htha sikerl sszeboronlni az ifjakat.

A hzassg utn a frj munkba ll, s knytelen lesz megszokni, hogy vge a knyelemnek, az reszortja lesz megkeresni azt, amibl majd eltartja jdonslt csaldjt.

A felesg feladata „csupn” annyi, hogy sszefogja a csaldot, vezesse a hztartst, nevelje a gyereket, s intzze a pnzgyeket. Kzben a frj nem ritkn szerett tart, vagy „csak” knnyebb kalandokba bocstkozik, s a felesgnek termszetesen be kell hunyni a szemt. St gyakran maga fizeti be azokat a szmlkat, melyek mgtt a frj mulatozsa ll. A kt vilghbor eltt s utn is az asszonyok fizettk a mvelt gskat, akik mg ma is borsos ron, kizrlag (!) szrakoztatnak (gyakran tvesen hasznljk a gsa szt a prostitultakra). Eurpban mr javban lzadnak a nk, ha ilyen megalztats ri ket, Japnban azonban elfogadjk, a hagyomny gy diktlja! A felesgnek igen kevs szabadsg jut, legalbbis azt hisszk! Ki kell szolglnia a frjt, vezetni a hztartst s mindezt megtiszteltetsnek venni, nehz feladatnak tnik. Azonban a modernizlt orszgban mr a takarts, a fzs fl nap alatt elvgezhet, a gyerekek pedig klnrkra jrnak, hogy kszljenek a felntt ltre. Jogos a krds teht, hogy a fennmarad rkban mit is kezd magval egy frjes asszony? A vlasz egyszer: Csak azt, amire idt s pnzt akarnak sznni! Vsrolgat, nyelvtanfolyamra jr, tenisz- vagy tncrkat vesz. Erre a ntpusra is szletett egy j japn kifejezs, mgpedig a „Dzsukunen rikon”, avagy a keleti n bosszja. Annyit jelent, hogy a hossz hzassgban tlttt id utn a n gy dnt, elg volt a rabszolgasorsbl. A harminc- negyven v krli asszonybl mvelt egynisg lesz, a frjnek pedig a kollgkkal eltlttt ktelez szrakozs marad. Itt hozz kell tennem, hogy a felesgek sem mindig hsgesek, kisebb-nagyobb kalandok nluk is elfordulnak. (Szaku Magazin, 2003)

 

A vlsok ennek ellenre nagyon ritkk. ltalnosak a j hzassgok, pedig igen sokszor nem is szerelembl kttetnek. A fiatalok manapsg mr nyugodtan elkvethetnek ilyen „botlst”, ettl csak „nyugatiasabbnak” tnnek. Rgebben a japn hzasprok fejben meg sem fordult, pontosabban meg sem fordulhatott a vls gondolata, hiszen ezzel szgyent hoztak volna mindkt csaldra. A japnok pedig mindig is hresek voltak arrl, hogy szmukra a szgyen egyenl a halllal s ez all egyedl az ngyilkossg (harakiri) jelenthet feloldozst. Kptelenek lettek volna elviselni, hogy sszesgjanak a htuk mgtt, s hogy szjukra vegyk az emberek a csald legbensbb gyeit. ltalban a vlsok 90%-a csendben, megegyezssel zrul s ma mr nem jelenti a karrier kerkbetrst.

Igaz, hogy a japn frfiak nem mintafrjek, de apnak nagyon gondoskodak, igyekeznek mindent megadni a gyermekknek s minl tbb idt velk tlteni.

A nk helyzete Japnban

Az anyasg mg mindig „ktelessgk” a nknek, de mivel egyre tbb asszony dolgozik, gy egyre tbben lzadnak a hagyomny s a trsadalom ellen. Olyan nket is tallunk a szigetorszgban, akik sem frjhez menni, sem gyereket nem akarnak. A japn nk ma mr szlesltkrbbek s sokkal jobb anyagi helyzetben nttek fel, mint az desanyjuk.  gy gy gondolhatjk, hogy a szingli letnl nincs szebb, s nem kell msok elvrsainak megfelelni. Vgre azt teheti, amit akar, termszetesen japn keretek kztt rtve. Teht mr Japnban is szlelhet a harc a nk elnyomsa ellen, de kzel sem olyan mrtkben, mint mondjuk Eurpban vagy az USA-ban.

A japn hlgyekrl klfldn az a sztereotpia terjedt el, hogy szeldek, kedvesek, szernyek s k a nyugalom pldakpei. Meg is lepdnnk, ha valami tnyleg gy lenne Japnban, ahogy azt hresztelik. Nos, a gyengbbik nem kpviseli hihetetlen llkpessggel rendelkeznek, logikusan gondolkodnak s kemnyek, azonban nem szabad annak lttatni magukat.

„A modern japn nnek teht egyszerre kell hallgatagnak s hatrozottnak, trkenynek s kemnynek, frivolnak s rtatlannak, rzelmesnek s higgadtnak, vatosnak s vakmernek, engedelmesnek s fggetlennek lennie.” (Sahoko Kaji, 1993).

 

Sajnlom, hogy Japn gy rzi, szksgesek a nyugati dolgok tvtele, holott olyan trtnelemmel, tradcikkal, letvitellel, felfogssal s kultrval rendelkezik, amivel kevs orszg bszklkedhet. Tovbb azt sem tudom elkpzelni, hogy a jvben meddig lesz mg kpes fejldni az orszg, s vajon marad-e mg valami abbl, ami naggy teszi, amirt japn Japn? Lesznek-e mg japnbart klfldiek vagy ppen a kultrjukra bszke japnok, akik tovbbadhatjk az unokknak, milyen is volt a szigetorszg? Mert, ha ilyen lptkben vltozik, akkor a tovbbi genercik mr sajt szemkkel biztos nem lthatjk ezt a varzslatos helyet. Csak remlni tudom, hogy a felttelezsek nem vlnak valra s Japn is szreveszi, mit is veszthet. Itt nemcsak a turistkra gondolok, hanem a japntudatra, ami annyira hres volt rgen a szamurjuk idejben, akik mg rtkeltk azt, ami megadatott nekik.

 
ra
 
zenfal
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Egyb Linkek
 
Ezt a lapot eddig ennyien lttk:
Induls: 2005-05-07
 
Szerezz g-Mailcmet!
Felhasznlnv:
Jelsz:
  SgSg

j postafik regisztrcija
 

Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!